Wednesday, March 24, 2010

b.a.r.u.b.e.l.a.j.a.r.

Korang pernah dengar tak GOE a.k.a Generic Office Environment? Dalam erti kata lain, GOE ini selaras dengan hasrat kerajaan berkaitan e-Government dan juga in line with Aplikasi Perdana Kerajaan. So, jika sebelum ini korang banyak guna paper apabila menyediakan kertas kerja, surat, minit mesyuarat etc. Sekarang semuanya mampu dibuat secara online n paperless. Dengan bangganya, bahagian aku adalah bahagian pertama di kementerian yang menggunakan aplikasi ini (bangga dowh..hehe). Baru je aku guna, start awal bulan Mac lepas.
Pertama kali menggunakan aplikasi ini memang memeningkan aku. Kalau sebelum ni, aku sediakan surat dalam 5 minit, sekarang dah jadi 15 minit..hahaha..bukan salah aplikasi ini tapi salah aku yang tak cekap lagi;p. bak kata mantan Perdana Menteri:
"Perkara baru tentulah susah diamalkan. Sekiranya ia dibuat berulang-ulang kali, akhirnya ia menjadi mudah dan selesa"

2 comments:

  1. Mila,

    bukan nak kata apa lah. aku dah guna start masa 2007 lagi. nak tau tak itu adalah satu program yang telah dibanned di office aku. super lembab dan tak efficient. mahap la mila. program itu dah obsolete dah kat sini.

    budayakan penggunaan email lebih baik!

    ReplyDelete
  2. switakon,

    sekarang ni, bahagian aku guna GOE v4. dorg dah upgrade mana yang patut. so far ok. x lembab. dari GOE pun ko bley send email.

    ReplyDelete