Friday, September 4, 2009

p.e.n.g.a.l.a.m.a.n.l.e.p.a.s

'Pengalaman mendewasakan kita'..pepatah melayu ini sememangnya memberi banyak maksud mendalam..semasa kecil kita kurang memahami dan mengerti apa tujuan hidup kita..setiap hari yang berlalu banyak mendewasakan kita..antara pengalaman yang aku x lupe ialah aku semasa berumur lingkungan 9 - 12 tahun telah membantu jiran aku menjual petai di sekitar gombak. aku x tipu, mmg aku pernah menjual petai.

selalunya aku tolong jiran aku masa weekend je. aku ngan anak jiran aku akan menyusun petai yang hendak dijual di handle bar basikal. dalam 2 - 3 basikal jugakla yang ikut skali menjual. aku bawak basikal sendiri. dah bis susun petai kita orang susun strategi plak nak menjual kat area mana.

kebiasaanya kami akan ke kawasan sekitar wangsa maju. dulu jalan xdela jem cam skang, so xdela risau sangat nak menaiki basikal ke sana. seikat petai kami jual RM2. kire murah la tue coz skang dah jd RM4 -5. bagi petai yang dah masak plak RM1 seikat. selalunya jualan kita orang ni abis je. bile balik je,jiran aku bagi upah RM1 xpun 50 sen. jumlah suatu ketika dulu sgt besar.

bile difikir2 balik skang ni, x sangka dulu aku pernah wat keje cam 2. klw aku cite kt orang lain pun, mungkin ade yang x percaya.

No comments:

Post a Comment